سمپاشی درختان میوه

سمپاشی درختان میوه

بهترین زمان برای سمپاشی درختان میوه و باغچه ها چه زمانی است؟

فصل جمع آوری میوه ها، فصلی هیجان انگیز هم برای کشاورزان و هم مشتریان است، اما برای اینکه این میوه های رسیده از باغ به دست ما برسند مراحلی زیادی را سپری کرده اند که یکی از آنها سمپاشی به موقع برای جلوگیری از آفت نزدن گیاه بوده است.

چرا سمپاشی برای حفاظت درختان نیاز است؟

بسیاری از حشرات نیز طعم شیرین میوه رسیده را دوست دارند و می توانند با خوردن آن به گیاه و درخت آسیب وارد کنند. بنابراین کنترل این آفات می تواند به میوه دهی بیشتر و پربارتر درختان باغ یا گیاهان باغچه شما کمک کند. مسلما شما به عنوان یک باغبان باغ یا باغچه تان نمی خواهید محصول خوشمزه تان را با ارتشی از آفات و حشره ها به اشتراک بگذارید. متاسفانه یک روش متداول و مورد اعتماد برای حفاظت همه درختان میوه از آفات حشرات وجود ندارد. با این حال اگر زمان دقیق سمپاشی درختان خود را بدانید، می توانید احتمال ابتلا به آفت را در آنها به شدت کاهش دهید.

محافظت از درختان میوه برای کنترل آفات؛ چه کنیم درختان آفت نگیرند؟

درختان میوه سالم، اغلب می توانند با حمله آفات و حشرات از بین بروند و خسارات زیادی را روی دست کشاورز یا باغبان بگذارند. برای اینکه آفات را از حشرات دور کنید، می توانید چهارچوبی برای آنها ایجاد کنید که نور و هوا به راحتی میان شاخ و برگ آنها نفوذ کند. این امر را برای گیاهان گلخانه ای نیز مدنظر داشته باشید که در ساعاتی حتما نور به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به آنها بتابد.

هرس کردن مناسب

شاخه هایی که مانع ورود نور به فضاهای درونی و پایین تر درخت می شود که قطع کنید تا نور آفتاب از آنها عبور کند، این کار را با در زمان هرس درخت می توانید انجام دهید. نور خورشید نه تنها موجب رشد گیاه می شود بلکه خود موجب می شود که گیاه آفت نزند. سعی کنید شاخ و برگی که پای گیاه و درخت ریخته است را نیز موقع هرس گردآوری کنید، اگر این شاخ و برگ ها در هم محبوس شوند، رطوبت را در خود حفظ کرده و تبدیل به محیطی مساعد برای رشد قارچ ها در گیاه می شوند.

بهترین زمان برای هرس کردن بیشتر درختان میوه در زمستان یا اوایل فصل بهار و قبل رشد و جوانه زدن آنهاست. اما اگر پس از جوانه زدن متوجه ایجاد آفت روی بخش هایی از گیاه شدید، می توانید آن شاخه را قطع کرده و یا با الکل شستشو دهید تا نفوذ و گسترش آن به بخش های دیگر گیاه جلوگیری کنید. لازم به ذکر است که به هیچ وجه شاخ و برگ های شته زده و آفت زده و آلوده را پای درخت و یا گیاهان دیگر نریزید، این کار باعث تکثیر دوباره بیماری می ‌شود و بهتر است آنها را دور از باغ بسوزانید.

ایجاد محیط مناسب رشد و شرایط نوردهی

در بالا اشاره شد که برخی گیاهان به نور مستقیم احتیاج دارند تا از آفت زدن جلوگیری کنند، اما عکس این مطلب نیز صادق است و برخی گیاهان هستند که سایه دوست بوده و نباید آنها را مستقیما زیر نور آفتاب قرار دهید و با این کار موجب ضعیف شدن و آفت زدن آن می شوید. بنابراین حتما اطمینان حاصل کنید که گیاه شما به چه محیطی علاقه مند است و به آن عادت کرده است. محیط گیاه را مدام عوض نکنید، با این کار گیاه استرس می گیرد و گیاهان اگر در معرض استرس باشند خیلی زود توسط حشرات مضر مورد حمله قرار می‌گیرند.

نیاز به کوددهی و اعتدال در استفاده

یکی از راه های رشد گیاهان و درختان استفاده از کودهای شیمیایی است، اما باید مراقب باشید که میزان استفاده و حد اعتدال در آن را رعایت کنید، چرا که استفاده بیش از حد از کود شیمیایی می تواند ریشه ها گیاه را بسوزاند و آن را در برابر خشکی و سرما و گرما ضعیف و مستعد شته و آفت زدن کند. به خاطر داشته باشید که گیاهان ضعیف تر زودو در معرض بیماری ها و آفت قرار می گیرند، بنابراین پس از اطلاع از کود شیمیایی مناسب گیاه خود، به میزان استفاده از آن نیز توجه کنید.

زمان مناسب سمپاشی با توجه به شرایط جوی

یکی دیگر از راه های جلوگیری از آفت درختان سمپاشی است که باید در زمان دقیق و شرایط مناسب انجام گیرد. به طوری که فاصله سمپاشی تا بارندگی از ۲۴ ساعت کمتر نباشد و زمانی را انتخاب کنید که بلافاصله پس از آن باران سم روی گیاه را نشود. همچنین روزی انتخاب کنید که طوفانی و باد نباشد تا سم ها را به سمت دیگر درختان نیز انتقال دهد. محققان دانشگاه کالیفرنیا سمپاشی پس از باران و آب و هوای آرام و مه آلود را توصیه می کنند اما نه سرما و هوای خیلی سرد، بلکه هوا باید ملایم و بهاری باشد.

نکات و توصیه های لازم در هنگام سمپاشی

بهتر است پس از هرس کردن، محلول سم و آب ولرم خود را آماده کرده و آن را با سمپاش های موتوری برای باغ های بزرگ و مخزن سمپاش های دستی برای باغچه های کوچک تر انجام دهید. توجه کنید که به جز ساقه و برگ، تنه درختان را هم سمپاشی کنید. همچنین سمپاشی باید به گونه ای باشد که محلول سمی مثل قطرات باران از روی شاخه درختان به پایین بچکد. پیش از سمپاشی لباس محافظ بپوشید و ماسک و محافظ چشم بزنید و حین این فرآیند چیزی نخورید و پس از سمپاشی یک لیوان شیر بنوشید.

چه زمانی درختان و گیاهان را سمپاشی کنیم؟

شرکت سمپاشی

کارشناسان معمولا زمستان را زمان مناسب برای کنترل شپشک ها و آفاتی مانند برگخوار می دانند. در واقع می توان درختان میوه دار را در ماه های بهمن و اسفند و قبل از جوانه زدن درختان آنها را سمپاشی کرد. بنابراین درختانی مانند سیب را می توان در اسفند ماه با سم هایی چون روغن ولک و حشره کش و تخم کش مورد سمپاشی قرار داد.

در واقع سمپاشی باید بعد از سپری شدن خطر سرمای شدید زمستان و قبل از ظهور رشد جدید (متورم شدن جوانه) صورت گیرد. سمپاشی زمستانه یا پیش بهاره موجب می شود که درختان در طول فصول بهار و تابستان نیاز به سمپاشی نداشته  باشند.

 

کنترل آفات و جانواران موذی باغبانی

Call Now Buttonتماس با ما